Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Csepeli Gyorsvasút


Csepel HÉV-vonalak
  • Útvonal: Boráros tér- Csepel vá.
  • Időszak: 1951-től
  • Üzemeltető: FHÉV, MÁV-BEV (1952-től), BHÉV (1958-tól), BKV (1968-tól), MÁV-HÉV (2016-tól)
  • Viszonylatjelzés: H7 HÉV (2011-től), 251 sz. MÁV-vonal
  • Hossz, menetidő: 6.7 km, 14 perc
  • Vontatás/ nyomtáv: villamos/ normál
  • Járművek : MX/A (1977/78-tól), MIX/A (1966-tól), MI motorkocsi + PIX/XI pótkocsi (1955-1966), MVII motorkocsi + P XIII pótkocsi (1951-1955)
  • Járműtelep: Csepel végállomás
Csepel, Szent Imre tér, 1951. Forrás: Fortepan/ Magyar Rendőr
  • Eredetileg a vonal járműveit vörös színre festették volna, mivel nem HÉV-nek, hanem gyorsvasútnak tekintették, valamint utalás lett volna a "Vörös Csepelre"
  • Tervek: eredetileg a belső végállomást a Kálvin térre tervezték, de később is állandóan előkerült a vonal (földalatti) meghosszabbítása addig; déli írányban Szigetszentmiklósig (Ráckevéig), sőt Makádig tervezték továbbvezetni a vonalat, a csepeli végállomástól a dunaharaszti Duna-hidig kiépítették a töltést is; "M5-ös metró": csepeli, ráckevei és szentendrei HÉV összekötése a földalatt; a HÉV villamosvonallá alakítása és becsatlakoztatása a 2-es, 4/6-os villamos vonalába
  • Vágánykapcsolat: a Szabadkikötő állomásnál összekötő vágány vezet a MÁV csepeli iparvágányaihoz (Szabadkikötő, Csepel Művek) és azokon keresztül a Budapest–Kunszentmiklós–Kelebia-vasútvonal vasútvonalhoz. A HÉV összeköttetésben volt a Boráros tér déki részén 1992-ig működő Dunaparti teherpályaudvarral és azon keresztül a Ferencvárosi vasútállomás és a Soroksári útra vezető MÁV-vágányokkal; a teherpályaudvar felszámolása után is egészen 2007-ig megvolt itt a MÁV-HÉV összekötő vágány
A vonal építése. Forrás: UVATERV/ fortepan.hu A vonal építése. Forrás: UVATERV/ fortepan.hu
Boráros tér, 1963. Forrás: Budapest régi képeken FB-csoport Boráros tér, 1963. Forrás: Budapest régi képeken FB-csoport

Források, linkek

Megjegyzések

  • Csepel: 1950-től Budapest része
  • Fejléckép: HÉV-szerelvény a Kvassay-hídon. Fotó: MÁV-HÉV Zrt. Forrás: nepszava.hu