Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Rákospalotai HÉV


Rákospalota Rákosszentmihály Pestújhely HÉV-vonalak
  • Útvonal: Keleti pu.- Nagyicce- Rákosszentmihály- Pestújhely- Rákospalota, Széchényi tér
  • Időszak: (1913)1923-1953.
  • Üzemeltető: BHÉV, BSzKrt (1933-1949), FHÉV (1949-1951), MÁV-BEV (1952-1953)
  • Vontatás: villamos
  • Előd: "H-vonal"
  • Utód: Rákospalotai- Rákosszentmihály villamosvonal (69V)
Rákospalota-Nádastó állomás. Forrás: bpxv.blog.hu/ Rákospalotai Múzeum Rákospalota-Nádastó állomás. Forrás: bpxv.blog.hu/ Rákospalotai Múzeum
  • 1913-ban épült meg a rákosszentmihályi HÉV-huroktól a BHÉV kétvágányú HÉV-vonala Rákospalota, Széchényi térig (7.6 km). Az átadással egyidőben épült ki a rákospalotai háromvágányos, felvételi épülettel kiegészített végállomás a Széchenyi téren, azonban a vonal egy deltavágánnyal kapcsolódott a BURV hálózatához 1923-ban megszűnt a H-villamos, amely a Keleti pu.- Nagyicce- Rákosszentmihály- Rákospalota- Újpest- Lehel út- Nyugati pu. útvonalon közlekedett.
  • Iparvágány: az I. világháború idején a Resinol Illóolajgyárhoz építették ki a Késmárk utcánál
  • 1942-ben a vonal Rákospalota és Rákosszentmihály között az egyik vágányt felszedték, három kitérőt hagytak meg itt. 1945-től megszüntek a közvetlen vonatok a Keleti pályudvartól, a Rákosplotai HÉV csak Nagyicce és Rákospalota között közlekedett.
  • 1953-ban a rákospalotai vonalszakasz átkerült a FVV-hoz, villamosok közlekedtek ezentúl erre: 1953 és 1970 között a 69-es villamos Rákosszentmihály, Csömöri út és Rákospalota, Széchenyi tér között, 1970 és 1980 között már rövidebb útvonalon a 65-ös (Rákospalota, MÁV telep- Rákospalota, Széchenyi tér)
A Rákospalotai HÉV megállói. Forrás: Wikipedia A vonal megállói. Forrás: Wikipedia

Megjegyzések

  • Rákospalota: 1950-ben csatolták a fővároshoz.
  • Fejléckép: Nagykörút - Rákóczi út kereszteződés a mai Balha Lujza tér felől nézve, 1900. Forrás: Budapest Főváros Levéltára/fortepan.hu