Szentlőrinci HÉV
- Vonalak (1910.): Nagyvárad tér- Szarvas csárda; Nagyvárad tér- Kispest, Hoffherr Albert u.
- Időszak: 1887-1918(?)
- Tulajdonos: BLLV (1906-ig), BVVV
- Vontatás: gőz (1900-ig), majd villamos
- Nyomtáv: 760 mm/egyvágányú (1900-ig), majd normál/ kétvágányú
- Járműtelep, áramellátás: 1887-től Kispesti kocsiszín , 1900-tól Villanytelep (mindkettő: XIX. ker. Üllői út 266.)
- Tervek: vonalhosszabbítás a Belváros felé a Kálvária térig, ill. a kispesti szárnyvonal továbbítése a Wekerle-telepen keresztül Pesterzsébetig
- Utód: Pestlörinci és kispesti villamosvonalak

- 1887-ben az első vonalszakasz a Nagyvárad tér (átszállási lehetőség a BKVT lóvasútjára) és a Szentlőrinci Téglagyár között az Üllöi úton, hossza 8.1 km. Kezdetben a teherszállítás dominált, a személyforgalom nem volt jelentős. (1920-as évek elejéig maradt a teherforgalom a fővonalon) 1900-ban meghosszabbították a Szarvas csárda térig a fővonalat.
- 1900-ban épült ki a kispeti egyvágányú szárnyvonal Ady Endre úton a lajosmizsei vasútig (Hoffherr Albert u). Sokáig nem indultak ide közvetlen kocsik, át kellett szállni az Üllői úton 1910-től már itt is két vágányon közlekedhettek a szerelvények, ill. új hurokvégállomás épült. 1910-től a Nagyvárad tér is hurokvégállomást kapott.
- Miután a BVVV 1906-ban megvásárolta HÉV-et közvetlen villamosjáratot indított a Belvárosból, a Rókus kórháztól Pestlőrincre a Szarvas Csárda- Üllői út– Vajda Péter utca– Orczy tér– Karácsony Sándor utca– Népszínház utca útvonalon. Ezen a vonalon közlekedtek az első éjszakai járatok. Ez jelentős kerülőt jelentett, de nem kellett átszálni a BKVT villamosaira a Nagyvárad téren és egységes volt a tarifa.
- Járművek: 4 db gőzmozdony, 60 db nagy Ganz villamos motorkocsi, 3 db kis Ganz villamos motorkocsi, 18 db kis Ganz pótkocsi, 30 db nagy pótkocsi, 4 db kis Ganz villanymozdony (teherszállítás, hosszabb munkásvonatok) A motorkocsik egy része ikerkocsiként közlekedett. A budapesti HÉV-vonalakon egyedül itt közlekedett első osztályú kocsi, bár alig pár év alatt megszűnt ez a szolgáltatás.
- Viszonylatjelzések: 1918-ig a BLLV pestlőrici szerelvényein fehér, a kispesti kocsikon fekete tárcsa volt; a BVVV és a BLLV hálozatát egyarát használó viszonylatok viszont számjelzést kaptak pl. a Rókus kórháztól Pestlőrincre járő induló villamosjárat 1913-ben az 50-es számot kapta
- Vágánykapcsolat: ferencvárosi rakodó-pályaudvar felé; a BVVV Mester utcai vonalához a Vágóhíd utcán át, a BVVV Rókus kórház felé vezető vonalához a Vajda Péter utcán keresztül; a fő és a szárnyvonal között összekötő vágány a Hoffherr Albert u. keresztül
- A fővonalon reggel 5 órától este 11-ig 15 percenként közlekedtek a szerelvények, a szárnyvonal pedig percenként.
- Formálisan önálló cégként létezett egészen 1949-ig a BLVV, noha valójában a BSzKRt üzemeltette.




Források, linkek
- Az 50-es villamos története (veke.hu)
- A budapesti helyiérdekű vasutak száz éve (Honismeret 1989/6)
- Szentlőrinci HÉV (Wikiwand)
- Az Üllői úti villamosközlekedés (hampage.hu)
- villamosok.hu
- PEST-PILIS-SOLT-KISKUN VÁRMEGYE II. (arcanum.hu)
- Legát Tibor: HÉVKÖNYV. MÁV-HÉV, 2017
- Kertész Z. István: Az elővárosi vasút. A budapesti HÉV története. Kornétás Kiadó, Bp., 2017.
Megjegyzések
- Szentlőrinc: Pestszentlőrinc régi neve, 1950-től Budapest része
- Kispest: 1950-től Budapest része
- Fejléckép: Pestlőrinc- képeslap. Forrás: darabanth.hu