Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Taksonyi HÉV


Taksony Szigetszentmiklós HÉV-vonalak
  • Útvonal: Taksony- Szigetszentmiklós-Gyártelep
  • Időszak: 1944-1976.
  • Hossz: 7.8 km, menetidő: 22 perc
  • vágánykapcsolatok: ráckevei HÉV, tököli repülőtér iparvágánya, Budapest–Kelebia vasútvonal
  • Üzemeltető: MÁV (1958-ig), BHÉV (1968-ig), BKV
  • Vontatás: 1964-ig gőz (MÁV 377 gőzmozdony)-, majd dízel (DL XII dízelmozdony)
  • Utód: BKV "vonatpótló" buszok (1980-ig)
  • Teherforgalom: az 1990-es évek elejéig
Gõzmozdonnyal vontatott egy kocsis szerelvény Taksony állomáson. Forrás: ik435t.freeweb.hu Gõzmozdonnyal vontatott egy kocsis "szerelvény" Taksony állomáson. Forrás: ik435t.freeweb.hu
  • Járatváltozatok: a vonatok egy része csak Szigetszentmiklós-Gyártelep és Taksony, Duna-híd megállóhely között közlekedett; 1963/64-ben Szigetszentmiklósig jártak be a szerelvények. 1960-tól vegyesvonatok is jártak
  • A második világháború alatt elsősorban a Dunai Repülőgépgyárat szolgálta ki a vonal, elsődleges volt a teherszállítás, de munkásvonatokat is indítottak HÉV-tarifával a Józsefvárosi pályaudvarról.
  • A forgalom 1950-ben indult újra, akkor a Csepeli Autógyár igényei voltak az elsődlegesek, kezdetben csak a gyár munkásait szállították. Később bárki felszálhatott a vonatokra, de nem utazhattak a teljes vonalon. Ugyanis a vágányok egy kb. 1 kilométeres részen a gyártelep területén futottak és a gyár rendészeti okokból nem engedélyezte, hogy területén civilek átutazzanak, ezért az utazóközönségnek a gyár déli kapujánál le kellett szállni, és kb. 800 métert a falon kívül kellett gyalogolni Szigetszentmiklós-Gyártelep HÉV-állomásig. Ezt a furcsa helyzetet megszüntetendő 1963-ban megépült a gyárat elkerülő vágány is.
A vonal térképe (Wikipedia/ LaSza) A vonal térképe (Wikipedia/ LaSza)
Forrás: Youtube

Megjegyzések

  • Fejléckép: Nagykörút - Rákóczi út kereszteződés a mai Balha Lujza tér felől nézve, 1900. Forrás: Budapest Főváros Levéltára/fortepan.hu