Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Rákospalotai lóvasút


Rákospalota Újpest Lóvasutak
  • Útvonal: Újpest, vasúti híd- Árpád út- István út- Görgey u.- Szilágyi u.- Rákospalota, Fő út
  • Időszak: 1872-1896.
  • Üzemeltető: URLVT (1894-ig), BVKV
  • Járműtelep: Kertköz utca
  • Járművek: 17 személykocsi
  • Utód: Újpest- Rákospalota villamosvonal
Az Újpest-Rákospalotai Lóvonatú Vaspálya Társaság 100 forintos részvénye. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
  • A mai Árpád út–István út– Görgey Artúr utca– Szilágyi utca– Pozsony utca útvonalon haladt az egyvágányú vonal, amin kezdetben nyolc kitérő volt. Később a átépítésre kerül a vonal a rákospalotai vége, a Kertköz utcához kerül a végállomás.
  • Iparvágányok: Schlosberger olajgyár, vasútállomás, Stern Ignác újpesti szeszgyára, Pollack és Fiai Gyufa-gyár, szövőgyár
  • Vágánykapcsolat: Külső-Váci úti és az Újpest- Kálvin téri lóvasút
  • 1894-ben az üzemeltetést az új tulajdonos a BKVT-re bízta, közvetlen járatok indultak Rákospalota és a Nyugati pályaudvar között, negyedórás idõközönként.
A Kertköz utcai kocsiszín valamikor 1896 után. Forrás: hampage.hu A Kertköz utcai kocsiszín valamikor 1896 után. Forrás: hampage.hu

Megjegyzések

  • Rákospalota, Újpest: 1950-ben csatolták a fővároshoz
  • Fejléckép: Nagykörút - Rákóczi út kereszteződés a mai Balha Lujza tér felől nézve, 1900. Forrás: Budapest Főváros Levéltára/fortepan.hu