Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Rákosszentmihályi lóvasút


Rákosszentmihály Lóvasutak
  • A vonal célja az volt, hogy Rákosszentmihály belsejéből eljuttassa az utasokat a gödöllői HÉV-hez, ezért menetrendje igazodott a HÉV menetrndjéhez Az egyvágányú vonalon hat forgalmi kitérő volt.
  • Az emlékezések szerint a lovak állapota hírhedt volt, megesett, hogy az egyik ló menetközben kilehelte a lelkét, és az utasoknak kellett a kocsit a végállomásra behúzni. Időnként maga az igazgató hajtotta a lovakat.
  • Naponta 20 órán keresztül szállították az utasokat. Eleinte három lovuk és három kocsijuk volt, tíz évvel később kocsik számát tizenháromra, a lovakét tizenkettőre emelkedett. Az utasok nagyobb része törzsutas volt, magas volt a bérletesek aránya.
  • Tervek: léteztek elkéképzelések egy részról a vonal villamosítására, ami egyben a normál nyomtávra és kétvágányú pályára történő átépítést jelentett volna; másrészt többféle elgondolás volt a vonal meghosszabbítására, a nyomvonal módosítására, ill. a új vonal indítására is.
  • Megszünés: a Rákosszentmihályi HÉV 1911-es elindulása után jelentősen csökkent a lóvasút forgalma.
A Rákosszentmihályi HÉV megállói 1970-ben. Forrás: Wikipedia A Rákosszentmihályi HÉV megállói 1970-ben. Forrás: Wikipedia
Rákosszentmihályi lóvasút nyomvonalának bejárása (Youtube)

Források, linkek

Megjegyzések

  • Rákosszentmihály: régi nevén Pusztaszentmihály, Szentmihály, 1902-ig Csömör része, 1950-ben csatolták a fővároshoz.
  • Nagyicce HÉV-állomás neve 1923-ig Rákosszentmihály volt
  • Fejléckép: Rákosszentmihályi lóvasút régi képeslapon. Forrás: ilyenisvoltbudapest.hu