Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Filatorigát- Óbuda, Fő tér városi gőzvasút


Óbuda Filatorigát Városi gőzvasutak
  • Útvonal: Filatorigát HÉV végállomás- Óbuda, Fő tér lóvasúti végállomás
  • Időszak: 1888-1896.
  • Üzemeltető: BKVT/ BHÉV>
  • Terv: vonalhosszabbítás a Lánchíd budai hídfőjéig
  • Az 1888-ban átadott szentendrei HÉV belső végállomás a Filatorigátnál volt először, amely nem kapcsolódott a városi közösösségi közlekedési hálózathoz, az utasoknak ezért néhány hónapig gyalogolni kellett az óbudai Fő térnél lévő lóvasúti állomásig, amíg ki nem épült ez a városi gőzvasúti vonal (Óbuda Filatorigáti Gőzmozdonyú Közúti Vasút). 1895-ben a HÉV már a Bem térig járt, ami feleslegessé tette ezt a kisegítő viszonylatot.
  • A vágányok egy ideig megnaradtak a teherforgalom számára.
Óbuda, Fő tér, 1890-es évek. Forrás: Fortepan/ Budapest Főváros Levéltára Óbuda, Fő tér, 1890-es évek. Forrás: Fortepan/ Budapest Főváros Levéltára

Megjegyzések

  • Filatorigát: 2012-ig a III. kerület városrésze volt, majd akkor elosztották Kaszásdűlő és Óbuda között
  • Fejléckép: Nagykörút - Rákóczi út kereszteződés a mai Balha Lujza tér felől nézve, 1900. Forrás: Budapest Főváros Levéltára/fortepan.hu