Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Új Köztemetői és kőbányai városi gőzvasút


Köbánya Új Köztemető Városi gőzvasutak
  • Fővonal: Rókus kórház- Népszínház u.- Teleki tér- Salgótarjáni u.- Őrház- Kolozsvári u.- Élessarok-Maglódi u.- Sírkert u.- Új köztemető bejárata
  • Mellékvonal: az Őrháznál ágyazott ki, Korponai utcán a Liget térig ment
  • Időszak: 1891-1894.
  • Üzemeltető: Budapesti Villamos Városi Vasút
  • Járművek: 5 db MÁVAG gyártmányú gőzmozdony, 9 db személykocsi (ebből egy emeletes)
  • Utód: Új Köztemetői villamosjáratok, Blaha Lujza tér- Kőbánya villamosjáratok
A temető végállomás víztoronnyal és gőzmozdonnyal. Forrás: viztorony.hu A temető végállomás víztoronnyal és gőzmozdonnyal. Forrás: viztorony.hu
  • A vasutat eredendően halottszállításra tervezték. A belső végállomáson fordítókorongot építettek a mozdonyoknak. Az Új köztemető bejárata előtt épült meg Budapest első, máig is használatos gyalogos-aluljárója. Itt, a külső végállomáson díszes felvételi épület és víztorony is épült.
  • 1893-ra villamosítták az Rókus kórház-Őrházig- Liget tér szakaszt, ettől kezdve gőzvontatás csak az Őrház és a temető között volt, a teljes vonalat 1894-ben villamosították.A gőzvontatás végleg 1896-ban szűnt meg
BVVV  3-as mozdonya vontatja a 70-es kéttengelyes I-II. osztályú pótkocsit az Őrháznál lévő vonalelágazásnál Kőbánya felé. Forrás: villamosok.hu BVVV 3-as mozdonya vontatja a 70-es kéttengelyes I-II. osztályú pótkocsit az Őrháznál lévő vonalelágazásnál Kőbánya felé. Forrás: villamosok.hu

Megjegyzések

  • Fejléckép: Új Köztemető.BVVV 66-os számú kéttengelyes, emeletes I-II. osztályú személykocsija. A háttérben a 74-es személykocsi is látszik.. Forrás: Somlai Tibor/fortepan.hu