Soproni villamos
- Fővonal: MÁV-állomás- Várkerület- GySEV-állomás
- Időszak: 1900-1923.
- Üzemeltető: Soproni Városi Elektromos Vasút
- Hossz: 5.2 km (16 megálló, 6 kitérő)
- Jármű: 6+2 db Roessemann & Kühnemann motorkocsi
- Nyomtáv: 1000 mm
- Előd: omnibusz

- 1851-töl omnibusz közlekedett azon az útvonalon, amin később a villamos is járt. Az 1880-90-es években több konkrét terv is volt lóvasút építésére Sopronban, de ezek az elképzelések nem valósultak meg.
- Szárnyvonal: Pannónia szálló- Ezüst (Ötvös) utca – Magyar utca – Győri út- Vágóhídig. Itt nem épültek kitérők, egyetlek kocsi járt oda-vissza. Ennek a vonalnak olyan kicsi volt már a kezdetektől fogva a forgalma, hogy 1903-ban megszüntették, elbontották.
- 1903-ban a fővonalat meghosszabbították a Déli pályaudvartól a Baross utca végéig a Sörgyárig, de csak alkalomszerűen közlekedett erre villamos.
- 1920-ban a város megvette a villamosvállalatot. Mivel nagyon leromlott a villamos műszaki állapota, a vonalvezetés kedvezőtlen volt (nagy kerülő), az üzem utasforgalma alacsony volt és jövedelmezőség nem volt megfelelő, a soproni villamosvonalat 1923. május 31-én bezárták. Ekkor a villamosokat is selejtezték. A vágányokat azonban még hosszú évekig nem szedték fel.
Források, linkek
- Csilingelő kis piros ördög. A soproni villamos (lepteiknyoman.blog.hu)
- Sopron villamosvonal-hálózata (Wikipedia)
- A soproni villamos vasút (Soproni szemle 1966/2.)
- Kubinszky Mihály- Lovász István- Régi magyar villamosok.Budapesti Városvédő Egyesület
Megjegyzések
- Fejléckép: Régi soproni képeslap. Forrás: lepteiknyoman.blog.hu
Debrecen jelenlegi villamosvonalai
